The type 1 diabetes mellitus is a chronic disease caused by a metabolic disorder with multiple etiologies. Defined by Bury (2005) as a "biographical disagreement ", its treatment is based on the active involvement of families and makes it necessary to reorganize both patient daily life and his/her family one. This paper aims to analyze the interactions of a family triad in terms of enabling and constraining style and how this type of communication has an impact on the child health. We utilized for this study self-report questionnaires and Constraining and Enabling Coding System (CECS; Hauser, et al.,1991 adapted by Chiarolanza, et al., 2016) for analysis of a family triad interaction. Results showed that interactive communication in the triad are oriented towards constraining cognitive dimension. This could interfere with blood glucose monitoring and the patient relationship with integrated team care. Members of a triad can coordinate or not during a family interaction and this could have effects on adolescent health in terms of quality of family relationships and well-being
Il diabete mellito tipo 1 è una malattia cronica dovuta ad un disordine metabolico ad eziologia multipla. Definita da Bury (2005) come una “discordanza biografica”, il suo trattamento si basa sul coinvolgimento attivo delle famiglie e rende necessario una riorganizzare della vita quotidiana del paziente e della famiglia. Lo studio ha lo scopo di analizzare le interazioni di una triade familiare in termini di modalità enabling (facilitante) e constraining (ostacolante) e l’influenza sulla salute del ragazzo di queste modalità comunicative. Gli strumenti self report, come la Scala degli ambiti di discussione familiari (Gambini, 2008) per il tema scelto e il Sample Diabetes Questionnaire (SDQ) dello Stanford Patient Education Research Center (2007), per la salute del paziente, hanno affiancato lo strumento Constraining and Enabling Coding System (CECS; Hauser, et al.1991 adattato da Chiarolanza, et al. 2016) per le analisi dell’interazione videoregistrata di una triade familiare. Dall’analisi delle interazioni emerge che le forme comunicative nella triade si orientano verso modalità comunicative della dimensione cognitiva vincolante. Questo sembra interferire sul monitoraggio della glicemia e sul rapporto del figlio col medico. La modalità con cui i membri di una triade riescono a coordinarsi o non, dunque, durante un’interazione sembra avere effetti sulla salute dell’adolescente sia declinata come qualità delle relazioni familiari che di benessere
Narrazioni affettive nella gestione del diabete di tipo 1. Studio pilota di una triade familiare / Chiarolanza, Claudia; Lo Piccolo, Simona; Longo, Barbara; Arnaldi, Claudia. - In: RASSEGNA DI PSICOLOGIA. - ISSN 1974-4854. - STAMPA. - 33:3(2016), pp. 19-30. [10.4458/8067-02]
Narrazioni affettive nella gestione del diabete di tipo 1. Studio pilota di una triade familiare
CHIAROLANZA, Claudia;LONGO, Barbara;
2016
Abstract
The type 1 diabetes mellitus is a chronic disease caused by a metabolic disorder with multiple etiologies. Defined by Bury (2005) as a "biographical disagreement ", its treatment is based on the active involvement of families and makes it necessary to reorganize both patient daily life and his/her family one. This paper aims to analyze the interactions of a family triad in terms of enabling and constraining style and how this type of communication has an impact on the child health. We utilized for this study self-report questionnaires and Constraining and Enabling Coding System (CECS; Hauser, et al.,1991 adapted by Chiarolanza, et al., 2016) for analysis of a family triad interaction. Results showed that interactive communication in the triad are oriented towards constraining cognitive dimension. This could interfere with blood glucose monitoring and the patient relationship with integrated team care. Members of a triad can coordinate or not during a family interaction and this could have effects on adolescent health in terms of quality of family relationships and well-beingFile | Dimensione | Formato | |
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